tisdag 13 november 2012

Jigsaw

                               Min älskade syster Jigsaw


Jag och min syster är födda 14/6 2010 oche enligt vår uppfödare var inte vi så vackra utseendemässigt (med andra ord hade vi inte rosetterna och annat på rätta ställerna och öronen satt kanske inte som de skulle.) så vi har inte fått gå i avel eller utställning. Vi var mer än nöjda att slippa allt det tråkiga ( att föda ungar har jag hört att det är jobbigt.)
Matte fick välja mellan oss systrar och ett pojkpar och ni vet ju hur det valet slutade eftersom ni läser denna blogg. :)
Det ska nämnas att Jigsaw är namndöpt efter Jigsaw i Saw-filmerna. :)



                         Jigsaw och jag i köket precis nyanlända!




Jigsaw var nog inte helt kry från allra första början, dem vibbarna fick matte och husse trots bristen på efarenhet att ha marsvin som vuxna. Hon tyckte inte om när man lyfte upp henne och tog på magen, allmänt orolig och skärrad (fel ord kanske men bästa man kan tänka sig nu.) Matte mailade vår uppfödare och enligt honom så var allt som det skulle vara. Det höjdes mer än ett ögonbryn här hemma och besök hos vet gjorde ingen klokare. Något gissel var det med henne och den kunskap matte/husse har nu så kanske det hade varit helt annat i dag men det får vi aldrig reda på nu.

När vi var 8 månader gamla och en vanlig fredag som andra så satt matte med Jigsaw och myste och samtidigt pratade med husses bror, ett par timmar smiter förbi. Matte ska säga hej då till husses bror och upptäcker till sin stora förfäran att hela hennes tröja och ena underarm är täckt med diarre. Matte får panik medans husse på den tiden hade inte lika stor reaktion över det hela "vi kan åka in med Jigsaw om 2 dagar om hon fortfarande har diarre". Matte har berättat att hennes tanke var att åka in med Jigsaw morgonen därpå till veterinären och natten där var inte alls rolig.


                  Min söta syster när det var grönt och härligt ute!

 

Den natten/morgonen ska vi inte tala om :´(.   Husse fann Jigsaw död och först ville inte matte tro på honom men hon tystnade ganska fort när hon gick ut i vardagsrummet. (tänk er mig då, vara i samma bur när ens egen syster dör av plågsam diarre :( .)
Det blev panik hemma då jag var ensam lillskit och jag ska ju vara med andra marsvin. Det är då vi faller in på historien om Hannibal Lecter men den kommer senare!

P.s Lite fler bilder på Jigsaw kommer här nedan D.s

  

          Visst är vi söta tillsammans? :)    

 

                                             Trött Jigsaw

 

                                          Ännu en trötterbild!


                                     Visst är vi lika ändå? :)


Må min underbara syster vila i frid och att hon fjompar sig en massa med Ripley och Hannibal nu i skrivande stund. Alla dem är saknade här hemma!

Uppdatering om Fröken Ripley sker i morgon eller när matte har tid att sätta mig vid datorn, tydligen ska hon rädda ett gäng marsvin i från skåne via sin ena bästis. Så vi får se när matte har tid med mig och bloggen!

Over and out!

/Cujo

                                                                        

                                   

 

2 kommentarer:

  1. Du hade en vacker syster, Cujo, och du har en matte med vacker själ. Kram på er alla från Kringelkrokarna

    SvaraRadera
  2. Fantastiska tjejer :)... Säkert hänger Jigsaw över en molnkant och har stenkoll på dig, Cujo o de andra.

    By the way, så tycker nog jag att både öron och rosetter sitter på precis rätt ställen.

    Kram till er all från oss alla :)
    Tinna/Juni Juli

    SvaraRadera